Tuesday, May 7, 2013

[WORDING] RETAILTAINMENT

Contraction of "retail" and "entertainment", "retailtainment" was first used by American sociologist George Ritzer in his book Enchanting a Disenchanted World: Revolutionizing the Means of Consumption (1999). He defined it as the "use of ambience, emotion, sound and activity to get customers interested in the merchandise and in a mood to buy."
via The Independent 

In '99 I was living in London and it was, indeed, the boom of huge "concept stores" such as Nike Town and Topshop on Oxford Circus. 
I was working at the Levi's Flagship Store on Regent Street and it was the big refurbishment time. After 4 months of massive work, the 1000-sqm store reopened with brand new and exciting services: a 'chill-out area' with sofas and cushions for people to hang out and spend more time in store, a DJ booth for events and special Saturdays sets, and the 'customization area' which was the first and only place to personalize your piece of denim (laser burn, embroidery, patches, painting...). Everyone got infatuated with that process and Levi Strauss & Co. was, once again, a pioneer. There was a 1-month waiting list to get an appointment with one of the customization experts and the place was pumping. Everybody started making their own stuff and it didn't take long for the trend to spread worldwide.
Thanks to this refit combined to a real turn in the collection, Levi's was back into cool. All members of staff were proud to be a part of this success and the store was a great working environment. 

When well executed, retailtainment adds value to the point of sale and delivers and exciting shopping experience. A win/win situation. 



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Contraction de "retail" (commerce) et "entertainment" (divertissement), le "retailtainment" a été défini par le sociologue américain George Ritzer dans son livre de 1999 Enchanting a Disenchanted World: Revolutionizing the Means of Consumption (Enchanter un Monde Désenchanté : Révolutionner les Moyens de Consommation). Il définit cette notion comme "le recours à l'ambiance, à l'émotion, au son et à l'activité pour que les clients s'intéressent aux produits et soient disposés à acheter." 

En 1999, je vivais à Londres et c'était en effet l'explosion des "concept stores" gigantesques comme Nike Town et Topshop à Oxford Circus. 
Je travaillais au Levi's Flagship Store de Regent Street et c'était la grande époque de la rénovation. Après 4 mois de grands travaux, la boutique de 1000m2 a rouvert avec de nouveaux services : la zone 'chill-out' avec canapés et coussins, permettant aux clients de se reposer et de passer plus de temps en boutique ; une cabine DJ pour des événements et des samedis après-midis endiablés ; et l'atelier de 'customisation', premier du genre et unique endroit où l'on pouvait faire personnaliser son denim (tatouage au laser, broderie, peinture, patches...). Cela a créé un réel engouement et Levi Strauss & Co. était, encore une fois, un pionnier. Il y avait un mois d'attente avant de pouvoir rencontrer l'un des experts en customisation. Tout le monde s'est mis à faire ses propres customs et la tendance a rapidement envahi le monde entier. 
Grâce à ce refit combiné à un profond changement de direction dans la collection, Levi's est redevenu cool. Toute l'équipe était fière de participer à ce succès et la boutique était un environnement très propice. 

Lorsqu'il est bien exécuté, le retailtainment apporte de la valeur ajoutée au point de vente et offre une shopping experience inoubliable. Tout le monde y gagne. 



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